Thursday, December 30, 2010

Operasi Pemeriksaan Pelepasan Asap Hitam Kenderaan Diesel


Bertemu kita sekali lagi dalam ruangan kisah sang arjuna...chewahhhh...hehehe....oklah...kali ni aku nak cerita pasal kerja aku pulak....hah, seperti yang kelihatan di atas ni...aku dengan penuh kesedaran alam sekitar telah menutup mulut dan hidung aku menggunakan "mask" yang disediakan ketika menjalankan ujian pelepasan asap hitam kenderaan enjin diesel....ya, inilah sebahagian daripada tugas aku sebagai penguatkuasa undang2 alam sekitar Malaysia......Pasti ramai yang tidak mengetahui betapa pentingnya untuk kita sebagai orang awam untuk sentiasa memeriksa dan menservis kenderaan masing2 bagi mengenalpasti tahap pelepasan asap hitam dari kenderaan kita..... (bagi org yang memiliki kenderaan la...yang takde tu buat2 faham jelah yer....hikhik)......Tapi tak semestinya kenderaan berenjin diesel sahaja yang perlu diperiksa, tetapi jugak kenderaan enjin petrol pun hendaklah sentiasa di periksa tahap pelepasan CO dan HC....(aku dah periksa belom ni?????....hehehe)......Disini, kita dapat lihat betapa pentingnya peranan Jabatan Alam Sekitar dalam menguatkuasakan pelepasan asap hitam dan jugak CO/HC dari kenderaan2 yang berlegar2 di atas muka bumi ini daripada membebaskan pelepasan asap hitam sewengang-wenangnya tanpa kawalan yang sepatutnya...... :-) Oklah...nanti kita sambung citer lagi....see you :-) Assalamualaikum....Salam 1 Malaysia... :-)

3 comments:

  1. nasib laa ade org mcm abg nie yg komited menjalankan tugas ..disamping memberi kesedaran kepada masyarakat .

    ReplyDelete
  2. Tq fauzi... Yelah... Sapa lg bah yg nak nasihat dan igt memperingati selain drpd diri kita sendiri kan... Hehe :-)

    ReplyDelete
  3. aaha ..betul tu..dgn byk nya operasi yg korang laku kan juga leh tingkatkan kesedaran .. byk cara tp sesuatu perlu dilaku kan .

    ReplyDelete